בחירת חברת פיתוח אתרים

כללי


מאמר זה מיועד לכל בעל עסק העומד בפני פיתוח אתר. מאמר זה יתייחס לרוב המכריע של המושגים המקצועיים בתחום, מה חשוב ממה להיזהר ובעיקר ממי להיזהר.

כאשר בכוונתך לפתח אתר עומדות בפניך אפשרויות רבות :
סוג החברה שתפתח את האתר עבורך, הטכנולוגיה בה יפותח האתר, אופן *אכסון האתר, תהליך האפיון והעיצוב וכ"ו. כיום יש זילות נוראית במושג "בונה / מפתח אתרים". תחת הגדרה זו פועלים גופים ואנשים מחברות עצומות בגודלן ועד ה"בן של השכנה" שעבר קורס בניית אתרים.

את רוב המידע הדרוש כדי לקבל החלטה תוכל לקבל כבר בשיחה הראשונה עם נותן השירות.

נקודות לתשומת הלב:

מחויבות החברה המפתחת למינוף העסק שלך


חברה שרוצה לפתח אתר שיפיק ערך עסקי מוסף עבורך, תראיין אותך, תפנים את מהות העסק ותבחן אפשרויות למינופו על ידי מדיית האינטרנט (להביא לקוחות חדשים, לשמר לקוחות ישנים, למכור, לחסוך זמן תקשורת עם לקוחות וכ"ו). חברות רבות, מתוך רצון להפיק אתרים מהירים או פשוט מחוסר ידע ידלגו על שלב זה. ניתן לזהות נותני שרות אלו בקלות : בשלב אפיון האתר תישאל במה אתה עוסק, אלו מודולים אתה רוצה (רוצה וצריך הם שני דברים שונים) ואלו דפים יהיו באתר. כבר בשלב זה כדאי לחפש נותן שירות אחר.

מקצועיות העיצוב


במידה ונדרש עיצוב לאתר ו/או מיתוג. כיצד נדע אם החברה תבצע תהליך אמיתי ומלא.
למאמר המורחב - תהליך המיתוג
מעצב מקצועי ישאל את אותן שאלות מהסעיף הקודם על תמצית העסק והאתר, מה הבידול שלו ביחס למתחרים, לאיזה קהל יעד הוא מיועד וכ"ו.מעצב לא מקצועי ישאל "איזה עיצוב יפה בעינך, אלו צבעים אתה אוהב" וכ"ו. ליופי וטעם אישי אין מקום בעסקים, יש עיצוב נכון לקהל יעד למטרה מסוימת. כדאי לעבוד עם מעצבים שלמדו עיצוב כהשכלה גבוהה ולא בקורס ביצועיסטים, יתכן שהביצועיסט מוכשר אבל כמו כל דבר עיצוב הוא מקצוע ועומק ההשכלה יתבטא בתוצאות.

מקום אכסון האתר


בישראל כדאי לאכסן אצל אחת מהחברות הגדולות לאכסון אתרים. חברות פיתוח שמציעות אכסון צריכות להדליק אצלך נורה אדומה. במקרה הטוב הן מאכסנות את אתרך אצל אחת מהחברות הגדולות וגוזרות עליך קופון, במקרה הרע הן אכן מחזיקות שרתים אבל אין להן את האפשרות האמיתית לתמוך בתקלות. חוות שרתים היא עסק מסובך המצריך תשתיות תקשורת, חשמל וכ"ו. בקיצור לא כדאי לקנות מקרר אצל ירקן.

רכישת שם מתחם (דומיין)


קנה את הדומיין בעצמך. כאשר החברה המפתחת קונה את הדומיין עבורך הוא רשום על שמה (אפילו בתום לב) ואתה עלול להצטער, ומקרה שהיה כך היה : לא מזמן פנתה אלינו חברה על מנת שנפתח להם אתר חדש . הדומיין שלהם היה רשום על שם החברה הקודמת שפיתחה עבורם את האתר הישן, החברה נסגרה וחידוש הדומיין שלהם עוכב בחודשיים.

טכנולוגיית הפיתוח - מילון מושגים - מה כדאי וממה להזהר



אתרים "גנריים"


הלקוח בוחר אחת מתבניות העיצוב המוכנות, בוחר סקלת צבעים, מספק לחברה המפתחת לוגו ולבסוף בוחר מרשימת מודולים קיימים (גלריה, מבזקי חדשות, מאמרים וכ"ו).
יתרונות:
מחיר נמוך וזמן פיתוח קצר (יתכן שתמתין שבועיים לאתר אבל בפועל לוקח לחברה שעתיים להקים אותו).
חסרונות:
יכולת אפסית לקידום במנועי חיפוש (קוד האתרים מיושן ומלוכלך).
הלקוח כבול אל החברה (בסיס נתונים מרכזי לכלל הלקוחות ולעיתים גם האכסון).
אין מחשבה אמיתית על מינוף העסק (חוץ מהעסק של החברה המפתחת).
אין תהליך מיתוג ועיצוב אמיתי.
במידה ומתעורר צורך מיוחד החברה לא תפתח מודול במיוחד עבורך.

במאמר מוסגר - שני תחלואי קוד עיקריים של אתרים גנריים:
1) כיוון שהתוכנות המחוללות את האתרים הן מפלצות פיתוח, דרוש זמן רב כדי לעדכן את הטכנולוגיה שלהן ולכן הן עדיין מחוללות קוד מיושן שפס מהעולם.
2) ברוב האתרים הגנריים משתמשים בפקד המאפשר ללקוח לא רק להזין תכנים אלה גם לעצב אותם, פקדים אלו יוצרים קוד מיושן ומסורבל שפוגע בקידום האתר במנועי החיפוש ומקשה גם על חיפוש פנימי בתוכו.

אתרים תפורים לצרכי הלקוח


היתרונות: ברורים, החסרונות: לכאורה עלות וזמן פיתוח (במקרה כזה המחירים של החברות הקטנות והעצמאיים יהיו זולים יותר מחברות המתמחות באתרים גנריים).

אתרים בפיתוח פלטפורמה


אתרים אותם מיצרים על תוכנת מדף כמו "ג'ומלה" ודומיו. אתרים אלה סובלים מכל תחלואי האתרים הגנריים ובנוסף המפתח מגביל עצמו ליכולות הפלטפורמה. אתרים אלו נפוצים בעיקר אצל מעצבים שלא באמת יודעים לפתח ופה בעצם צריכה להידלק נורת הזהרה אצל הלקוח. ככלל עיצוב אתרים ופיתוח אתרים הם שני תחומים נפרדים. אל תפתח אצל מעצב ואל תעצב אצל מפתח. כדאי לוודא שנותן השרות שלך אמון על שני התחומים (יש כאלה, לא הרבה אבל יש).

פיתוח אתרים בשיטת הסטנדרטים החדשים


בתחילת 2007 איגוד האינטרנט העולמי הגדיר סטנדרטים חדשים לפיתוח אתרים. סוג הקידוד היום 2007/8 צריך להתבצע בשיטה זו, כל שיטה אחרת פסה מהעולם, קידוד מיושן יפגע בתצוגת האתר בדפדפנים שונים, זמן טעינת הדפים יהיה ארוך שלא לצורך, לא ייתמך ע"י גרסאות חדשות של דפדפנים ויפגע דירוגו במנועי החיפוש בכלל ובגוגל בפרט.
למאמר המורחב - פיתוח אתרים בשיטת הסטנדרטים החדשים

פיתוח קוד דינאמי ב ASP3 או ב ASP.NET


יש לפתח ב"דוט נט" רק כאשר יש צורך אמיתי ברענון חלקי דף או באפליקציות מתקדמות. פיתוח אתר רגיל ב"דוט נט" מבזבז משאבי זיכרון יקרים שלא לצורך.

הנגשת אתרים


באמצע השנה הקרובה יכנס לתוקף חוק הנגשת אתרים. כל אתר ציבורי יחויב בהנגשה רמה 2 וכל אתר מסחרי בהנגשה רמה 1. להנגשת האתר יש יתרונות עצומים גם בדירוגו במנועי חיפוש. אתר מונגש יעלה כ 5% יותר מאתר לא מונגש. להנגיש אתר קיים יעלה הרבה יותר, כדאי אם כן להקדים תרופה למכה.
לדף הנגשת אתרים

קידום במנועי חיפוש


אתר המקודד בסטנדרטים החדשים המכיל תכנים "מאופטמים" (עברו אופטימיזציה לגוגל) ידורג גבוה תחת מילות החיפוש הרלוונטיות.

שיווק אתרים


שיטות אגרסיביות יותר לקידום האתר (קישורים ממומנים, קניית קישורים, באנרים וכ"ו). כאשר האתר "מאופטם" הן בשיטת הקידוד והן בתכנים, לא נידרש לשיטות אלו. במקרים קיצוניים (עבור ביטויי חיפוש עם תחרות קשה) נשתמש בשיטות אלה כנשק יום הדין. שיטות אלו יקרות וכדאי להיזהר מחברות שמציעות שירותים אלה לפני שטרחו לבצע אופטימיזציה.

*אכסון אתרים מלשון אכסניה ולא אחסון מלשון מחסן - במקור אירוח אתרים

כל הזכויות שמורות © www.artis.co.il